In een lezing word je geprikkeld voor het thema feedback in de klas. In 1 à 2u maak je kennis met de kernideeën en een aantal werkvormen. Het is ook mogelijk op te focussen op alle details en werkvormen van één deelthema (bv. heldere kwaliteitsverwachtingen). Ook tijdens een lezing is er ruimte voor interactie en vragen.
Onder een workshop verstaan we een eenmalig moment waarin deelnemers actief aan de slag gaan met feedback in de klas. Een workshop kan een halve (±3u) of een hele (±2x3u) duren. Een workshop wordt altijd gevarieerd ingevuld, met veel ruimte voor interactie, uitwisseling en reflectie. Een workshop wordt altijd op maat ingevuld: we nemen vooraf tijd om samen de precieze focus en aanpak te kiezen.
Om de impact te vergroten is het zinvol om na een workshop een terugkommoment in te plannen met de deelnemers (zie basistraject). Zo’n terugkommoment kan je ook zelf organiseren.
Zet met een (basis)traject in op effect op lange termijn via input, uitwisseling en experiment. Een basistraject bestaat uit twee sessies (zie hieronder).
Wil je de impact nog vergroten? Kies dan voor een langer traject, verspreid over één of twee schooljaren. Bij een langer traject neemt onze sturing en begeleiding geleidelijk aan af en gaan deelnemers steeds meer zelf, duurzaam aan de slag.
Sessie 1: een stevige basis
Ontdek wat feedback effectief maakt. De belangrijkste inzichten en werkvormen uit het boek komen aan bod. Je leert het kader kennen en een vijfstappenplan voor effectieve en haalbare feedback. Je wordt uitgedaagd om kritisch naar de eigen feedbackpraktijk te kijken.
Bij elk onderdeel horen concrete keuzes en praktische werkvormen. Je gaat op zoek naar (kleine) stappen om je eigen feedbackpraktijk te verbeteren: meer bereiken met minder correctiewerk.
Tussentijds: aan de slag!
Je experimenteert in je eigen (les)praktijk met één of enkele werkvormen of inzichten.
Sessie 2: verdieping en reflectie
Je blikt samen met de andere deelnemers terug op alle experimenten. Hoe ging het? Werkt wat we besproken hebben ook echt? We staan uitgebreid stil bij de praktijkervaringen en breiden ze uit met nieuwe inzichten, bv. over het stimuleren van zelfsturing. De beste garantie dat de aanpak en inzichten je ook echt vooruit helpen.
Dit type van vorming is interessant wanneer je organisator van cursussen bent en op zoek naar een onderbouwd, praktisch toepasbaar en gezellig aanbod. Het is immers ook mogelijk om je meerdere (twee tot vijf) dagen na elkaar te laten onderdompelen in feedback in de klas.
In een meerdaagse cursus leer je uiteraard alle facetten van Feedback in de klas kennen. Tegelijk is er uitgebreid ruimte voor verwerking , leren van elkaar en gerelateerde inhoudelijke thema’s zoals evaluatie, zelfsturing, online leren, lesontwerp, feedbackcultuur en schoolbeleid.
Stijn begeleidde bijvoorbeeld een vijfdaagse Erasmus+ cursus in maart 2022, georganiseerd door GO!. Deze cursus kreeg van de deelnemers – leraars, coördinatoren en directies kleuter, lager en secundair onderwijs – een uitstekende evaluatie. De collega’s van GO! Atheneum Inspira delen enkele sfeerbeelden.
Deze werkvorm is gericht op individuen of (kleinere) teams die op zoek zijn naar iemand die meedenkt over een feedback-vraagstuk in de school, scholengemeenschap of organisatie. Denk aan directieteams, coördinatieteams, een werkgroep (evaluatie, kwaliteitszorg, enz.) of een vakgroep. Het kan gaan van visieontwikkeling tot een specifieke casus van een leerling of leraar. De vraag kan puur inhoudelijk zijn of emotioneel geladen. We nemen alle nodige tijd om uw vraag te beluisteren, eventuele documenten te bekijken en mee te denken. De aanpak is op-en-top op maat en heel flexibel.
Nog meer dan bij de andere werkvormen werken we hier behalve met Feedback in de klas ook met onze gerelateerde ervaring en kennis: bv. coaching en gespreksvaardigheden, waarderend onderzoek, kwaliteitszorg, (persoonlijk) leiderschap.