Inspiratie
Ontdek hier achtergrondmateriaal, tips en praktijkvoorbeelden.
Blogs En Praktijkvoorbeelden
25 October 2022
Is feedback een cadeau? Dan toch ééntje dat te vaak in de verpakking blijft. (interview Klasse)
We mochten in Klasse enkele ideeën over feedback delen. Collega Dorien Baele deelt...
26 March 2022
Feedback mag je niet onnodig lang achtervolgen
Stijn Vanhoof, Geert Speltincx, Dominique Sluijsmans, Valentina Devid
Als feedback...
15 January 2022
Heldere kwaliteitsverwachtingen - praktijkvoorbeeld: leerlingen werken actief met voorbeeldinterviews
Stijn Vanhoof en Dorien Baele
In Feedback in de klas besteden we veel aandacht...
13 January 2022
Kwaliteitsbesef bij kunstvakken: een voorbeeld uit de lespraktijk
Hilly Drok, Stijn Vanhoof en Kim Wintermans
Zowel bij Toetsrevolutie als Feedback...
05 January 2022
Actief werken met voorbeelden: Zullen de leerlingen dan niet kopïeren?
Bij feedback in de klas hechten we veel belang aan het bijbrengen van heldere kwaliteitsverwachtingen...
20 December 2021
Verborgen leerkansen bij de spreekbeurt
Catherine Malfait, Stijn Vanhoof en Geert Speltincx
Een spreekbeurt blijft in...
20 December 2021
Feedback als startpunt i.p.v. eindpunt (voorbeeld lager onderwijs)
Feedback is in de praktijk te vaak een eindpunt waarbij vooral de leraar gewerkt...
20 December 2021
Klassikale feedback
Collega Sarah Loopmans is van bij het prille begin intens betrokken geweest bij...
20 December 2021
Tips voor feedback in de klas
Uren spenderen aan verbeteren en feedback geven, maar vervolgens merken dat leerlingen...
Podcasts en video’s
01 November 2023
Podcast Aan tafel bij Lucas
We begeleidden voor Lucas onderwijs apart een webinar voor basis/primair en secundair/voortgezet...
01 November 2023
Podcast LLearn
We waren te gast bij LLears en spraken met Valentina David en René Kneyber uitgebreid...
01 November 2023
Podcast Buiten de krijtlijnen
We waren te gast bij Buiten de Krijtlijnen en spraken met Rinke Vanhoeck uitgebreid...
07 November 2023
Podcast congres Toetsrevolutie
Tijdens het congres Toetsrevolutie spraken Valentina Devid en René Kneyber met Renske...
25 October 2022
Herbekijk lezing Feedback in de klas (Festival leren van toetsen)
Herbekijk onze lezing tijdens het Festival Leren van Toetsen, juni 2022. Ook de...
Publicaties
08 November 2023
Gelijke kansen en zelfregulerend leren
Collega’s van Toetsrevolutie werken aan een bundel ReguLEER! met verschillende bijdragen...
07 November 2023
Peerassessment bij groepswerk stapsgewijs opbouwen: wat kan je doen?
Peerassessment wordt vaak ingezet bij groepswerk om tot een eerlijk oordeel te komen....
07 November 2023
De juiste weg naar zelfsturing
In dit artikel dat werd gepubliceerd in Th&ma Hoger Onderwijs focussen we op...
06 November 2023
Feedback in de klas
Hoe zorg je dat de leerling meer leert en jij minder verbetert? Waarom is werken...
Media
Haal meer uit je feedback
Is feedback een cadeau? En stoppen leraren veel tijd in feedback maar hun leerlingen weinig? Onderzoekers Stijn Vanhoof en Geert Speltincx (KdG‑Hogeschool) kennen de frustraties maar zien ook veel moois in de klas. Leraar Dorien neemt je mee in haar zoektocht.
Zo geef je je leerlingen meer inzicht in evaluatiecriteria
Leraar Li’s test voor Klasse werkvormen uit die voor haar nieuw zijn. Stijn Vanhoof en Geert Speltincx inspireerden haar met veel efficiëntere manieren om aan kwaliteitsbesef te werken. Li vertelt hoe ze leerlingen nu meer inzicht geeft in evaluatiecriteria.