Feedback bij een oefenmoment in de klas

Hoe ga jij om met feedback wanner een leerling of student een vaardigheid oefent voor de klas?

Denk aan een presentatie, een demonstratie van een praktijkvaardigheid of het geven van een les in de lerarenopleiding. Spannend moment! Misschien herken je aspecten uit de volgende scenarioโ€™s in je aanpak of haal je er wat inspiratie uit.

๐—ฆ๐—ฐ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ผ ๐Ÿญ (dit is wat vaak routinematig gebeurt):
โ‘  De student presenteert.
โ‘ก De docent vraagt: “Hoe ging het voor jou?”
โ‘ข De docent vraagt of medestudenten feedback willen geven? Studenten formuleren zowel sterktes als aandachtspunten.
โ‘ฃ De docent bedankt de studenten, merkt op dat er al veel gezegd is en herhaalt vervolgens alles nog eens voor de zekerheid in eigen woorden. ๐Ÿ™‚

๐—ฆ๐—ฐ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ผ ๐Ÿฎ (meer focus op feedback die doet leren)
โ‘  De docent checkt vooraf of de student specifieke vragen of aandachtspunten heeft.
โ‘ก De student presenteert.
โ‘ข De student vraagt aan de docent om รฉรฉn of twee van de volgende themaโ€™s te kiezen en hierover vragen te beantwoorden: – ๐˜‹๐˜ฆ ๐˜ฑ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ง: “Wat ging goed (en waar ben je trots op)? Wat zou je de volgende keer anders aanpakken?” – ๐˜‹๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ: “Hoe verliep de voorbereiding voor je presentatie? Is er iets belangrijks dat we moeten weten? Wat heb je al geleerd tijdens de voorbereiding?” – ๐˜‹๐˜ฆ ๐˜ง๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ค๐˜ฌ: “Waar wil je graag feedback op? Wat heb je van de groep nodig om verder te komen?”
โ‘ฃ De docent maakt groepjes van drie of vier studenten. Ze bespreken de presentatie, rekening houdend met de aandachtspunten van de student zelf. Elk groepje formuleert รฉรฉn sterkte en รฉรฉn suggestie om vooruitgang te boeken of bij te leren. De student die presenteerde sluit aan bij een groepje. De groepjes koppelen kort klassikaal terug.
โ‘ค De docent voegt maximaal รฉรฉn sterkte en รฉรฉn suggestie voor ‘de volgende stap’ toe.
โ‘ฅDe student die presenteerde krijgt het laatste woord: – Hoe was het om op deze manier feedback te krijgen? – Is de student akkoord met de feedback? Zo ja, welke stappen zullen worden gezet? Zo nee, hoe kan dit worden verantwoord?
โ‘ฆ Eventueel ๐˜”๐˜ฆ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ค๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ (credits voor Vinciane Costa): De student krijgt de kans om meteen, of tijdens de volgende les, een kort fragment uit de presentatie te hernemen (bijvoorbeeld 2 ร  3 minuten).

๐—”๐—น๐˜€ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐˜€๐—ฐ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ผ ๐Ÿฎ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐˜ ๐—ถ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ด๐—ฟ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป, ๐—ธ๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐—ท๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ:
– ๐——๐—ถ๐—ฎ๐—น๐—ผ๐—ผ๐—ด (in plaats van รฉรฉnrichtingsverkeer)
– ๐—™๐—ผ๐—ฐ๐˜‚๐˜€ ๐—ผ๐—ฝ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—น๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฝ (in plaats van het overladen van de student)
– ๐—™๐—ฒ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฐ๐—ธ ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ฝ๐˜‚๐—ป๐˜ (in plaats van feedback als eindpunt)
– ๐—”๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ฐ๐—ฒ๐˜€ ๐—ฒ๐—ป ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐—ฟ๐—ฒ๐—ด๐˜‚๐—น๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ
(in plaats van alleen aandacht voor de taak)
– Alle studenten betrokken (in plaats van enkel leerlingen die zelf kiezen om feedback te geven)
En het mooie is: er is meer variatie en het hoeft helemaal niet langer te duren dan scenario 1.