Reacties van lezers

Benieuwd wat collega’s van ons boek vinden? Hier lees je een aantal reacties die we persoonlijk, via e-mail of via sociale media ontvingen. En als je het boek binnenkort misschien zelf gelezen hebt, kijken we uit naar jouw reactie.

Reacties op het boek

“Hét beste boek over feedback dat momenteel te krijgen is”
"Er verschijnen de laatste jaren vele mooie boeken over hoe je op basis van onderzoek je onderwijspraktijk kunt inrichten. Deze week ontving ik deze parel over feedback, die mijns inziens alle belangrijke inzichten over feedback bij elkaar brengt. De kracht van het boek is dat het feedback beschrijft als een proces dat je verankert in je visie op leren en goed lesgeven (didactiek) en vraagt om een feedbackcultuur en heldere verwachtingen over hoe je als docent en student gaat samenwerken. Proficiat Stijn Vanhoof en Geert Speltincx met deze prachtige publicatie! Ik zal deze van harte aanbevelen aan scholen en opleidingen"
"Dikke aanrader, dit boek over feedback!"
“Het boek is een aanrader! Het leest prettig en er staan veel nuttige tips in. Knap, met alles wat je al over Feedback kunt vinden!”
“Voor elke leerkracht die een verschil wil maken in het leerproces van zijn/haar leerlingen, die feedback wil geven om impact te creëren en niet alleen “omdat het moet”: dit is een absolute must-read! Een aanrader van formaat dus. Zelden zet een boek me aan om het toe te passen in de praktijk, dit boek wel.”
"Feedback in de klas’ is een aanrader voor alle docenten. Het is duidelijk en helder beschreven en het begrip feedback heeft voor mij meer betekenis gekregen. Nu nog goed naar mijn eigen handelen kijken en een vertaling maken naar mijn praktijk."

"Zojuist ben ik begonnen in het boek #Feedbackindeklas. Ik ben nog niet heel ver maar wil graag benadrukken dat dit boek voor iedereen in het #onderwijs een belangrijk boek is.En dan met name ook voor alle #docenten op #lerarenopleidingen. #hbo #pabo #alo #lerarenopleiding #pablo

Bekijk hier de blog over kwaliteitsbesef die Kim schreef, samen met collega’s Toetsrevolutie."

“Ik begeleid studenten in de afstudeerfase bij hun onderzoek. Twee studenten gebruiken voornamelijk dit boek voor hun didactisch ontwerp. Erg praktisch boek.”
Rob Van Bakel
lesgever
“Stijn Vanhoof & Geert Speltincx – Feedback in de klas #boekperweek 15/52 (5 sterren – Fijn, praktisch, onderbouwd én een hfst over implementatie).”
“Ik heb met veel belangstelling uw/jullie boek gelezen! Een van de beste onderwijsboeken tot dusver!”
“Dit boek is een aanrader. Wat mij betreft staan er ook veel inzichten in waar wij als lerarenopleiders mee aan de slag kunnen.”
Lore Staes
Lerarenopleider bij Thomas More Hogeschool
“Tof boek! Heel concreet, veel tips om te gebruiken in de klas of in een school/vakgroep. Veel bijgeleerd, en zin om het geleerde ineens toe te passen.”
Ellen Delfosse
leraar en intern begeleider centrum deeltijds onderwijs
“Proficiat voor dit schitterend werk. De voorbeelden die je gebruikt zijn inspirerend en concreet voor leerkrachten en directies. Ik zal jouw boek zeker aanbevelen tijdens mijn sessies als het gaat over groeigerichte feedback en reflectiemomenten van een leerkracht die het verschil maakt.”
Eddy Willems
consultant bij reducore
“Misschien wel het beste onderwijsboek dat ik sinds jaren gelezen heb.”
“Tijdens de studiedag van afgelopen maandag hebben we met het team teruggeblikt op het traject van de afgelopen twee jaar. We kwamen erachter dat we echt al veel doen, ook al voelt dat niet altijd zo. Vervolgens zijn we verder gaan werken aan het inzichtelijk maken van het leerproces voor onze leerlingen. Het boek ‘Feedback in de klas’, waar het bijgevoegde plaatje uit komt, geeft een mooi stappenplan voor het geven van feedback die doet leren. Stap 1 is zorgen voor heldere kwaliteitsverwachtingen. Hier gaan wij de komende weken mee aan de slag. Alle leerkrachten hebben de opdracht gekregen om één of twee lessen te ontwerpen met een helder doel, heldere succescriteria én heldere kwaliteitsverwachtingen. Dit doen zij door de twee, volgens de schrijvers essentiële, ingrediënten toe te voegen aan hun les: in gesprek gaan over de verwachtingen én actief werken met voorbeelden. Ook hier geven de schrijvers van het boek weer duidelijke praktijksuggesties voor. Daarnaast gaan we werken aan een feedbackcultuur binnen de school. En dat mag ik allemaal begeleiden! Wat een geluk.”
“Wat een prachtig bruikbaar en concreet boek hebben jullie geschreven, complimenten daarvoor! Wij willen graag de kennis en kunde die hierin staat delen met onze collega’s”
Rody Middelkoop
Lesgever HAN University
“Bevattelijk, realistisch en stevig onderbouwd! Het maakt het concept feedback, dat in onderwijsmiddel al vele levens gaan leiden is, opnieuw herkenbaar.”
Tim Surma
Directeur ExpertiseCentrum voor Effectief Leren
“Grote fan van je boek!"
Elien Sabbe
Onderwijsontwikkeling en Professionalisering Hogeschool Vives
“Reflecteren is de basis van het leerproces, zowel voor onderwijsprofessionals, als voor leerlingen in de klas. Toch is het niet zo simpel om ervoor te zorgen dat je feedback effectief impact heeft. Dit boek en de bijhorende materialen op de website geven concrete tips en handvaten om hiermee aan de slag te gaan, zowel in de klas als op schoolniveau. Bovendien is het een aanrader als je jezelf wil beschermen voor onnodig verbeterwerk 😊.”
Tineke Cartreul
Deskundige leerlingenparticipatie Onderwijscentrum Gent
“Het boek leest heerlijk weg en is heel praktisch toepasbaar.”
“Het boek "Feedback in de klas, verborgen leerkansen" van Stijn Vanhoof en Geert Speltincx heeft me meer dan eens geïnspireerd bij het maken en uitschrijven van mijn opdracht.”
“Feedback in de klas: Dat is een mooie aanrader!”
“Complimenten voor het boek Feedback in de klas. Het heeft een grote impact gehad op mijn lespraktijk. Ik geef nu het 9e jaar les in ’t Heilig Graf in Turnhout en dankzij jullie boek heb ik een veel beter zicht op mijn eigen feedbackpraktijk.”
Christophe Keyenberg
Leraar Heilig Graf Turnhout
“Eén van mijn favoriete boeken”
“Een topboek 👌"
“Schitterend geschreven. Ik ben halverwege en heb al een aantal tips genoteerd die ik ga integreren zoals: voorbeelden geven om de kwaliteitscriteria te verduidelijken, starten met een prikkelende vraag, om er maar twee te noemen. Ik denk dat ik dat wel eens doe, maar nu ik weet dat het écht werkt, zal ik dat nog meer en vooral bewuster inzetten. Jullie vormen een sterk schrijversduo, proficiat.”
Heidi Lagast
Docent KdG Hogeschool