Stijn Vanhoof, Geert Speltincx, Dominique Sluijsmans, Valentina Devid
Als feedback een startpunt is, wordt het opvolgen van feedback al snel onderwerp van gesprek. Terecht, maar kan het ook doorschieten? Kan het verweven van feedback en beoordelen en (overmatig) registreren onbedoelde neveneffecten hebben, zoals docenten en studenten die permanent het gevoel hebben dat er beoordeeld wordt? Kunnen er zo leerkansen gemist worden, bijvoorbeeld omdat studenten vooral strategische keuzes gaan maken? Met andere woorden, kunnen registratiesystemen de pedagogische relatie en het leren net ondermijnen? Vragen die ons prikkelden.
Feedback mag je niet onnodig lang achtervolgen. Dat vonden zowel onze Toetsrevolutie-collega’s Dominique Sluijsmans, Valentina Devid als Geert Speltincx en ik een mooi uitgangspunt om verder over bovenstaande vragen na te denken.
Deze blog is voor ons een startpunt. Herken je zaken of helemaal niet, als docent of student? Worstel jij ook met deze uitdagingen? Heeft jouw opleiding mooie antwoorden gevonden? Laat het zeker weten!